روستای قراجه از توابع بخش مرکزی با بیش از 150 خانوار با مردمانی سخت­ کوش و تلاشگر که در24 کیلومتری شمال غرب شهرستان بجنورد واقع شده است. شغل مردم این روستا عمدتاً کشاورزی، دام­پروری و باغداری می­باشد که انگور آن بسیار معروف است.

در فاصله یک کیلومتری غرب روستا یکی از مکان­ های بسیار دیدنی این روستا، آب گرم بسیار خوب وبا خاصیت درمانی قرار دارد که به آن«گرمک» می­ گویند، مکانی تفریحی وبسیار جذاب می ­باشد که مردم روستای قراجه ودیگر روستای پیرامونی ازآن استفاده می ­نمایند.

این روستا در تظاهرات و راه­پیمائی ­های مردم بر علیه رژیم ستمشاهی در سال 1357 به رهبری حضرت امام خمینی (ره) نقش بسزایی داشت.

و در زمان هشت سال دفاع مقدس جوانان و مردان غیور این روستا مانند دیگر غیورمردان ایران اسلامی در قالب نیروهای بسیج، سپاه و ارتش نقش زیادی در جبهه ­های جنگ داشتند. که دراین مدت 9 جوانمرد این روستا به درجه رفیع شهادت نائل گشته، و 25 جانباز و 4 آزاده را تقدیم انقلاب اسلامی نموده ­اند.

روستای قراجه جزء اولین روستاهای شهرستان بجنورد و استان خراسان شمالی بوده که ستاد یادوارة شهداء را از سال 1377 راه­ اندازی و در همان سال اولین یادوارة را برگزار نموده است.

از آنجا که دفاع مقدس با تأسی از روحیه شهادت، ایثار و شهادت طلبی انقلاب عاشورای حسینی بوده است. دست اندرکاران، سالگرد برگزاری یادوارة شهدای روستا را هر ساله در روز تاسوعای حسینی برگزار می­ نمایند.